Henkilöstövuokrausyritysten liikeideana on tarjota yrityksille
kustannustehokkuutta ja työntekijöille joustavuutta ja valinnan vapautta.
Henkilöstövuokrausyritysten toimenkuvana ovat työvoiman välitys ja vuokraus
sekä alihankinta, ulkoistaminen ja työntekijöiden uudelleen sijoittaminen.
Liiketoimintaan kuuluvat myös henkilöstösuunnittelu, koulutus ja muut
henkilöstöhallinnon osa-alueet esim. palkkahallinto.

Henkilöstövuokrauksella yrityksen talous kuriin
Asiakasyrityksen on tärkeää huomioida muutamia seikkoja, valitessaan kumppania henkilöstövuokrauksen saralle. Toiminnan ulkoistaminen voi parhaimmillaan nostaa asiakasyrityksen tuloja ja pienentää huomattavasti menoja. Jotta toiminta olisi kannattavaa, tulee asiassa ottaa huomioon seuraavat elementit:
- Yritys (palveluntuottaja) joka tarjoaa henkilöstövuokrausta, on erikoistunut asiakasyrityksen (palvelun tilaaja) toimialalle
- Palveluntuottajan keskeisiin toimintoihin kuuluu henkilöstövuokrauksen lisäksi henkilöstösuunnittelu. Henkilöstösuunnittelulla varmistetaan, että organisaatiolla on käytössään sopiva määrä sen tarvitsemaa osaamista sekä ennakoidaan henkilöstön kehittämistarvetta ja -kustannuksia.
- Palveluntuottajan ja palvelun tilaajan näkemykset kohtaavat tuotannon sekä tehokkuuden kasvattamisen suhteen. Taloudellisen vision ollessa sama, taataan toimiva pohja yhteistyölle.
- Molemmilla on osapuolilla halu kehittää ja kasvattaa toisiaan. Tämä tarkoittaa käytännössä strategista kumppanuutta, jolloin molemmat osapuolet hyötyvät yhtenäisesti toistensa toiminnan kehityksestä.
Yhteistyöhön vaikuttavia elementtejä on runsaasti lisää, mutta lista kiteyttää pääkohdat toiminnan kannattavuuden maksimoimiseksi.
Toimialakohtainen henkilöstövuokrausyritys
Useimmat henkilöstövuokrausyritykset erikoistuvat tietyille toimialoille. Yhteistyökumppania henkilöstötarpeisiin valitessa, kannattaa asiakasyrityksen huomioida, että kohdistuuko palveluntuottajan osaaminen omalle toimialalle. Jos palveluntuottaja on kohdistanut resurssinsa toimialoittain, niin varmistaa tämä usein toimivamman ja tehokkaamman kokonaisuuden. Palveluntuottajan pitkä ja vankka kokemus esimerkiksi sisälogistiikan puolelta, varmistaa palvelun tilaajan kannalta usein stressittömän prosessin niin tilaus- kuin toteutusvaiheessakin. Osaava henkilöstövuokrausyritys takaa itsenäisten toimintojen toteutuksen, jolloin asiakasyrityksen ei tarvitse keskittyä operatiiviseen puoleen. Henkilöstövuokrausyritys pitää huolta operatiivisen puolen toteutuksesta, suunnittelusta ja kehityksestä.
Henkilöstösuunnitelma
Henkilöstösuunnitelman tekeminen lähtee organisaation strategisten ja toiminnallisten tarpeiden mukaisen määrällisen ja laadullisen henkilöstötarpeen määrittelystä. Kun lisäksi selvitetään nykyhenkilöstön poistuma ja käytettävissä oleva osaaminen tulevina vuosina, saadaan kuva organisaation henkilöstön kehittämis- ja rekrytointitarpeista.
Rekrytointiprosessi on pitkäjänteistä työtä ja vie sen toteuttajalta useita työtunteja. Kohderyhmän kartoitus, markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus, hakemusten seulonta, haastattelut puhelimitse ja henkilökohtaisesti, viestintä prosessin etenemisestä.
Kannattava yhteistyö palveluntuottajan ja tilaajan välillä kattaa useimmiten myös henkilöstösuunnittelun. Jos henkilöstövuokrausyrityksen sisäiset prosessit ovat kunnossa henkilöstösuunnittelun osalta, niin säästää tämä usein runsaasti aikaa sekä kuluja asiakasyritykseltä. Henkilöstövuokrausyritys kartoittaa yhteistyössä asiakasyrityksen kanssa mahdollisen tulevaisuudenkuvan kasvun ja epävarmojen tekijöiden suhteen, jonka pohjalta luodaan toimiva konsepti. Toimiva konsepti kattaa pääasiallisesti mahdollisten resurssien siirtämisen nopeasti kohteesta toiseen. Tämä lyhentää huomattavasti vasteaikaa ja tehostaa toimintaa huomattavasti asiakasyrityksen kannalta. Suurimpana osana tätä kokonaisuutta tulee ehdottomasti osaamisen kartoittaminen, ylläpito sekä generointi työntekijäkohtaisesti, jotta laadullinen puoli olisi mahdollisimman tasaista ja toiminnallisesti tehokasta.
Tuotannon ja tehokkuuden lisääminen asiakasyrityksessä
Henkilöstövuokrausyrityksen tulisi jatkuvasti miettiä, miten omalla toiminnan kehityksellä voi kehittää asiakasyrityksen keskeisiä toimintoja. Säännöllisen sisäisen laadunvalvonnan suorittaminen, datapohjainen raportointi sekä datapohjaisen raportoinnin käsittely, kehittävät usein perustoimintoja tällä saralla. Kun laadullinen data ymmärretään ja sitä osataan käsitellä, niin tuotantoa ja tehokkuutta voi usein lisätä huomattavasti lyhyessä ajassa. Laadullisen datan kartoitus toki vie aikansa jotta se olisi luotettavaa, mutta välittömien korjaavien toimenpiteiden suorittaminen, auttaa usein elvyttämään toimintaa nopeasti, joskin usein vain lyhytkestoisesti. Henkilöstövuokrausyrityksen tulee käsitellä laadunvalvonnallisia asioita pitkällä aikavälillä, jotta toiminnan kehityskaari olisi mahdollisimman nousujohteinen ja pitkäkestoinen.
Strateginen kumppanuus
Henkilöstövuokraus- ja asiakasyrityksen toiminnan kehittyessä ja kasvaessa, syntyy osapuolen välille usein väkisinkin eräänlainen “symbioosi”. Jos asiaa lähestyy molempien osapuolten kannalta samalla ajatuksella, mentaliteetilla sekä motivaatiolla, niin takaa tämä usein erinomaisen synergisen kokonaisuuden osapuolten välille. Osapuolten asennoituessa ja sitoutuessa strategiseen kumppanuuteen, hyödyntävät molemmat osapuolet toistensa parhaita puolia ja minimoivat toistensa heikompia puolia. Yksi suurimpina vaatimuksena strategisen kumppanuuden kehitykselle, on erityisesti osapuolten välinen läpinäkyvyys. Luottamus karttuu vuosien myötä, jonka vuoksi molempien osapuolten tulisi panostaa luottamuksen kehitykseen. Vakaa luottamuspohja, on kaiken perusta menestyksekkäälle yhteistyölle ja toiminnan kasvattamiselle.
Usein kuultua asiakasyritykseltä
“Sesonki alkaa kohta, enkä ole varma riittääkö meillä operatiiviset resurssit sen hallinnoimiseen”
“Miten rakentaisimme toimivan ja tehokkaan rekrytointiprosessin? Kuinka paljon se kustantaisi ja veisi meiltä aikaa? Kalenterini on täynnä seuraavat kaksi viikkoa, eikä tuleva sesonki helpota asiaa”
“Taas tuli yksi sairaspoissaolo, joka hidastaa huomattavasti projektia ja kulut sen kuin juoksevat..”
Näihin kaikkiin ongelmiin löydetään usein ratkaisu henkilöstövuokrauspuolelta. Asiakasyrityksen ei tarvitse käyttää kallisarvoista aikaansa ratkaisujen keksimiseen, jonka vuoksi asiakasyritys pystyy fokusoimaan toimintansa yrityksensä kehittämiseen yhteistyökumppaneidensa kanssa. Henkilöstövuokrausyrityksen laaja osaamispooli, takaa yleensä lyhyen vasteajan laadusta tinkimättä ja tähän kuuluu luonnollisesti toimitusvarmuus tarvittavien tekijöiden osalta. Sairaus- ja lomakuluja ei myöskään tarvitse miettiä, sillä palveluntuottaja vastaa niistä itse.
Yhteistyön aloittaminen
Mahdollisen yhteistyön aloittaminen on helppoa ja harvemmin pitkäaikaisesti sitovaa. Sopimukset ovat usein toistaiseksi voimassa olevia, jolloin palveluntuottaja ja tilaaja voivat kehittää yhteistyötään ns. pilottijakson merkeissä. Jos visiot tai laatu ei täsmää, voi sopimuksen aina päättää ilman sanktioita (sopimuksesta riippuen), jolloin riski epäonnistuneelle investoinnille on minimaalinen. Henkilöstövuokrausalan kasvettua vuosien varrella valtavasti, on ydinosaaminen usein todella korkealla tasolla sisäisesti, mikä mahdollistaa todella tasalaatuisen palveluntuottamisen kustannustehokkaasti ja vaivattomasti.